Engeland – Schotland januari

Woensdag 22 januari 2020

De Princess Seaways van rederij DFDS

Vandaag staat er een trip naar Engeland en Schotland op de agenda. We varen deze keer vanaf IJmuiden richting Newcastle upon Tyne. Onze dochter heeft een nieuw huis gekocht in Liverpool vorig jaar november dus dat moeten we even gaan zien.

Bert onze poes gaat dit keer nier mee maar wordt verzorgd door onze oudste dochter.

We kunnen inschepen vanaf 14:00 uur dus we vertrekken vanaf huis rond een uur of half 12, dan kunnen we voor we inschepen in IJmuiden nog even voltanken.

Voor we aan boord kunnen duurt wel even. Tot 14:00 komen er regelmatig vrachtwagens hun aanhangwagen afgeven omdat deze mee moet naar Engeland.

Rond half 3 begint het inschepen. Het gaat niet echt vlot, ieder voertuig wordt uitgebreid gecontroleerd en ook onze bus wordt aan een uitgebreide controle op verstekelingen onderworpen.

Natuurlijk is er niks aan de hand en kunnen we aansluiten in de rij. Vanwege het hoge dak van de bus komen we terecht op het vrachtwagen dek waar we tussen twee roro  trailers worden geparkeerd.

Twee vriendelijke stewardessen vangen ons op, ze begeleiden ons naar de lift naar de 7e verdieping, waar onze hut zich bevindt. We vergeten helemaal om te kijken op welk dek onze bus staat, dat wordt morgenochtend nog een zoekplaatje.

De Captains club op de Princess Seaways

De Captainsclub

Bij de hut aangekomen laten we de spullen die we voor de nacht hebben mee genomen achter in de hut en gaan op zoek naar een bar om een biertje te gaan drinken. Die vinden we op de 8ste etage maar is nog gesloten.

We zoeken een plekje waar we naar buiten kunnen kijken naar het opladen van een drietal graafmachines op een zelfde aantal diepladers. Dat gaat nog niet zo eenvoudig, de graafmachines zijn wat breder dan de ruimte op de diepladers dus er moeten best wat truuks uitgehaald worden om ze recht op de dieplader te krijgen.

Ondertussen is de bar open gegaan en kunnen we onze biertjes bestellen.

Het restaurant

We blijven nog wat hangen om naar het laden van de graafmachines te kijken en lezen wat uit onze book readers. Na verloop van tijd vertrekken we naar onze hut. Deze is midden in het schip en enigszins deprimerend. Daar moeten we even over na denken.

Iets voor de afgesproken tijd vertrekken we naar het restaurant waar we een tafel hebben geboekt voor het avond eten. Het is er niet druk dus we kunnen direct aan tafel. We bestellen wat wijn en gaan vervolgens genieten van het buffet diner.

Het concept is “al you can eat” dus we nemen het er van. Zo’n anderhalf uur doen we ons tegoed aan allerlei heerlijke gerechten en sluiten we af met een lekker ijsje.

Na de maaltijd vertrekken we uit het restaurant. Het schip is ondertussen vertrokken uit de haven en al snel moeten we onze mobile telefoons uit zetten om niet via het hele dure netwerk van DFDS te gaan internetten.

Het weer is niet zodanig dat je lekker naar buiten kan dus we zoeken nog een plekje in de bar waar het redelijk druk is, en nemen nog een lekker kopje koffie. Ondertussen is er live muziek op het toneel en in de pauze wordt omgeroepen dat aansluitend er een bingo zal worden gehouden.

Daar passen wij voor dus na de koffie verdwijnen we naar onze hut waar we nog wat lezen en gaan slapen.

Die nacht komen we er achter dat de muren van deze hut wel erg dun zijn, de buren hebben een “feestje” waarbij het noodzakelijk ik dat er ritmisch tegen de muur aan wordt gebonkt. Kennelijk staan de bedden in die hut ook tegen de muur aan. Eerst de ene hut, toen de andere hut.

Donderdag 23 januari 2020

We worden bijtijds wakker. Ik loop even richting restaurant om te kijken hoe laat het is, en merk dat het al behoorlijk druk is met gasten die aan het ontbijten zijn. Ik ga terug naar de hut en we besluiten maar snel om te douchen en vervolgens te gaan eten. Het is ook niet duidelijk hoe laat het schip zal aanmeren in de haven.

Na het ontbijt blijkt dat we bas om 10:15 Nederlandse tijd aanmeren, dus we hebben tijd genoeg om te genieten van ons ontbijtbuffet wat ook zeer uitgebreid is. Daarna gaan we nog even in de bar zitten met ons boek, en om buiten te kijken hoe we langs de kust varen richting de rivier de Tyne.

Keurig op tijd komen we aan. Als we aangelegd hebben wordt de grote speurtocht naar de bus gestart. De deuren naar de ruimen worden geopend en natuurlijk gaan we het verkeerde ruim in.

Na enige tijd vinden we de bus en stellen vast een route in naar een Tesco om voorraad voor een paar dagen in te slaan. Volgens de navigatie is dit de dichtstbijzijnde winkel. Echter bij het starten van de route blijkt dat “Tolwegen vermijden” aan staat, waar we pas achter komen als we bij de Tesco aan komen.

De kortste weg naar de Tesco vanaf de haven gaat over een tolbrug. Dus worden we kilometers omgeleid.

Na de boodschappen zetten we koers naar het plaatsje

Eshold, ten noord-oosten van Shipley waar we een kleine camping hebben gevonden bij een cricket club. Het sanitair is oud, maar netjes. Het is slecht weer dus blijven we lekker binnen.

Het plan is om vanaf de camping naar het dorp te lopen waar de enige pub is, om daar wat te gaan eten. Ik zoek de pub op op het internet en lees dat de pub wel open is maar geen eten serveert in verband met opknappen van de pub. Dat wordt dus een boterham.

We gaan op tijd naar bed na een toch wel vermoeiende dag, en lezen nog wat voor dat we gaan slapen.

Vrijdag 24 januari

We worden bijtijds wakker. Het douchen is een aparte belevenis, we moeten namelijk gebruik maken van de spelersdouches van de cricket club. Dus staan we beiden in een hele grote ruimte waar een stuk of 6 douche koppen zijn. Heel apart.

Na het douchen eerst maar koffie zetten en eten. Rustig aan want we hebben geen haast. We zoeken een camperplaats voor de vrijdag nacht en vinden die in Liverpool bij de Marina.

We vertrekken om kwart over 10 uit Esholt en via een Tesco Express zetten we koers naar Marina by nightLiverpool Marina waar we rond half 1 aankomen. Parkeren is wat lastig, dat wil zeggen het betalen. De parking is niet van de marina, dus daar kun je niet betalen. Volgens de informatie kun je bij een automaat met je pin pas betalen, met een app, met munten of online. Met drie van de vier lukt het niet maar na veel proberen lukt het dan met online betalen.

Vervolgens, als je van de facilities gebruik wilt maken moet je bij de marina een toegangskaart kopen voor 10 pond waar je bij inlevering op de volgende dag weer 5 pond van terug krijgt.

’s Avond willen we in de stad gaan eten. Slecht idee. Het is zo’n 20 minuten lopen naar een gebied met uitgaansmogelijkheden maar het is vrijdag. Zo verschrikkelijk druk dat we het niet zien zitten ergens te gaan zitten om wat te eten. Dus maar weer terug naar de camper. Een boterham met rookworst is ook lekker.

En weer op tijd naar bed, zo’n wandeling is best vermoeiend aan het einde van een dag.

Zaterdag 25 januari – Zondag 26 januari

Vandaag en morgen zijn we bij onze dochter. Er is zelfs een extra bed voor ons The Royal Standardbeschikbaar dus hoeven we niet in de camper te slapen. Zaterdag avond gaan we gezellig eten in de pub om de hoek, een erg leuke pub met goed eten en drinken.

Zondag middag krijgen we visite van onze vrienden Chris en Zoe die vanuit stockport een bakkie kwamen doen en de camper bekijken. Als ze vertrokken zijn gaan ook wij inpakken om een plekje te zoeken voor de nacht.

Het wordt een kleine camping aan Moss Lane in Writington, waar we al eerder waren. Er is plaats voor ons en na betaald te hebben nemen we er een borrel op, eten wat en gaan op tijd naar bed.

Maandag 27 januari

We vertrekken na het douchen en ontbijt om 12:34 uur richting het noorden. Het is de bedoeling dat we in de buurt van het Lake District terecht komen vandaag, en wel aan de westkant langs de zee. We waren ooit in het plaatsje Rivington en zetten de navigatie in op die plek.

We komen aan in die buurt maar besluiten toch om wat anders te zoeken. We zetten koers naar het noorden en komen een tankstation tegen waar ook een supermarkt bij is. Aangezien we nog wat proviand nodig hebben stoppen we daar en slaan wat in.

Bij de pomp is ook een jetwash, aangezien de bus vreselijk vies is besluiten we om daar ook wat aan te doen.

Na het wassen vinden we een bord dat verwijst naar een camping in de buurt, Shepherds view camping, een boeren camping waar ze een mooi plekje voor ons hebben.

We betalen voor 1 nacht en gaan rustig wat lezen voor dat we aan de maaltijd gaan. Het is vandaag behoorlijk koud, gelukkig hebben we een lekker kacheltje bij ons.

Dinsdag 28 januari

Vandaag vertrekken we verder naar het noorden. Het is de bedoeling dat we vandaag in Schotland aankomen. We stellen de navigatie in op Moffat, een plaatsje net over de grens waar we al een keer eerder gekampeerd hebben.

Onderweg stoppen we nog even bij een supermarkt om de noodzakelijke proviand in te slaan. Onderweg naar het noorden komen we in een gebied waar het behoorlijk heeft gesneeuwd. Rond half 3 komen we aan bij een kamperlocatie bij een tuincentrum en

luchtfoto van de plek waar ik vast kwam te zitten in het midden

coffee shop genaamd “The Green Frog”.

Er is plek voor ons op de besneeuwde locatie, we krijgen een plek toegewezen. Ik veronderstel dat de hele plek een harde ondergrond heeft, niets is minder waar. Waar de campers geparkeerd moeten worden is een veld met een weg in de rondte, die is echter niet te onderscheiden.

In een mum van tijd rijd ik me dus volledig vast in het grasveld wat doorweekt is van regen en sneeuw.  Een personeelslid van het tuincentrum probeert me met zijn luxe auto er uit te trekken maar dat lukt voor geen meter. De man rijd even naar de naastgelegen houthandel waar ze een enorme vorkheftruck hebben . Die wil wel helpen maar is bezig een vrachtwagen te laden. Daar moeten we dus even op wachten.

De plek waar we vast zaten.

Na 45 minuten komt de heftruck aan en heeft het karweitje binnen een minuut gedaan. Ongelofelijke vriendelijke man die niks wilde hebben voor zijn werk.

Ondertussen hebben we een andere plek toegewezen gekregen waar de grond wel hard is. We sluiten de boel aan en lopen even naar de coffee shop. Er is ook een klein winkeltje met hebbe dingetjes waar we even rond struinen. We nemen ook nog even een bak koffie voordat we terug lopen door de sneeuw naar de camper.

We eten wat en kijken televisie die avond voor dat we naar bed toe gaan. Het is de bedoeling om morgen vanaf Moffat de scenic route te nemen richting Edinburg en daar een camping te zoeken.

woensdag 29 januari

Om 10 over half 11 vertrekken we dan op de scenic route naar Edinburg. Het heeft de hele nacht geregend maar de sneeuw is niet weg. Dat geeft een hoop rommel op de wegen die gelukkig wel zo goed mogelijk zijn schoon gemaakt met sneeuwruimers en grit strooiers. Maar er ligt zo veel dat ze niet alles weg krijgen.

langs de scenic route to Edinburgh

Dus we vertrekken heel op ons gemak richting Edinburgh. Heel voorzichtig rijden we door maar eigenlijk heb ik het er niet op. Terug rijden is geen optie want omkeren is niet mogelijk. Dus maar rustig aan verder. Op een gegeven moment rijden we een wolk in en wordt het zicht ook minder, dus nog voorzichtiger.

Langzamer hand wordt het zicht beter en verdwijnt de sneeuw ook, zodat we kunnen zien waarom deze weg de scenic route wordt genoemd. Prachtige vergezichten langs deze route.

Aan het einde van de scenic route bezoeken we nog even een Tesco om de benodigde proviand in te slaan. Daarna rijden we door naar Musselburgh, een plaatsje ten oosten van Edinburgh waar we een camping vinden die open is.

Na het parkeren op onze plek bezoeken we even het sanitair om te zien of alles in orde is. We lunchen en brengen de dag verder door met lezen en TV kijken. Het weer is niet veel bijzonders dus we zullen het er mee moeten doen.

donderdag 30 januari

We besluiten vandaag om door te gaan. We hadden de optie genomen om 2 dagen te blijven maar ik vindt het geen gezellige camping. Dus gaan we verder.

Onderweg stoppen we nog bij een supermarkt om de benodigde proviand in te slaan voordat we verder gaan. We hebben een aantal opties bekeken, het vinden van een overnachtingsplaats in de winter is niet eenvoudig, de meeste campings zijn gesloten.

In eerste instantie rijden we naar North Berwick, een plaats in Scotland waar je op een camperplaats

De zee bij North Berwick

kunt overnachten. We zetten de camper neer en genieten van het uitzicht over zee. Echter, we besluiten toch om wat anders te gaan zoeken, er waait een stormachtige wind die windstoten heeft van 80 kilometer/uur. Daar voelen we ons niet echt veilig.

Op een website genaamd pubs with campsites vinden we een restaurant met een camping er bij die open is. Het is een hele rit, we komen pas om kwart voor 4 aan bij ¨The Barn at Beal”, net op tijd om ons nog aan te melden, de boel sluit om 4 uur. Jammer, dus vanavond geen pub-food.

Het is een mooie plek met ruim opgezette plaatsen met uitzicht rondom en in de verte is het Holy Island te zien wat alleen te bereiken is bij eb. Verder zijn de sanitaire voorzieningen super schoon en warm.

Ik loop wat rond om wat fotos te nemen en te genieten van het uitzicht. Er staat hier ook veel wind maar we hebben er toch minder last van als bij de zee op de vorige plek.

Ook vandaag vullen we de dag met lezen en TV kijken.

vrijdag 31 januari

We worden wakker. De wind is gaan liggen. Mooi dan kan ik even op speurtocht want gisteren is er een klomp van Corrie weg gewaaid. De camperplaats ligt op een hoogje, Ik kan er rond omheen lopen en waarachtig vindt ik de klomp die onder de camper ligt.

We gaan douchen en eten, en zoeken een plekje voor de volgende overnachting, deze plek biedt verder niets. Na enig gezoek op het web vinden we dan een plekje op een camping in Hamsterley Colliery.

Onderweg komen we een Tesco Metro tegen in Rowlands Gill. Het is er echter zo druk en krap dat ik per ongeluk een eenrichtings weg in rijd met mijn camper van 7 meter. De lokale bevolking wilde dat ik achteruit de hoofdweg op reed en snapte niet dat dat niet gaat. Uiteindelijk toch kunnen draaien en iets verderop een plekje kunnen vinden.

Na het boodschappen doen kwamen we dan aan op “Byreside Caravan Site” waar we boeken voor 1 nacht met de mogelijkheid tot eventuele verlenging. Het is allemaal erg simpel, schoon en goedkoop en we hebben een leuke plek.

zaterdag 1 februari – maandag 3 februari

We hebben voldoende proviand om het 3 dagen vol te houden dus besluiten we om hier te blijven tot het einde van de vakantie. Zoals eerder gezegd, het vinden van een andere plek is lastig, het weer zit ook niet mee dus het heeft verder weinig zin om verder re gaan zoeken.

Maandag ochtend moeten we om 12 uur van de camping weg zijn, vanaf 14:00 kunnen we inchecken bij de boot waarna we op dinsdag ochtend weer terug zijn in IJmuiden.

er komen nog wat fotos bij als we weer thuis zijn

 

 

 

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.